Sunday, February 24, 2008

Endelig fremme

Nå er jeg kommet til Pondycherry, eller egentlig har jeg vært her i nesten to uker men det har vært fryktelig travelt. Den typisk turisttilværelsen er nå borte, og studielivets harde dager i hengekøya er i gang.

Først litt fakta om denne plassen. Pondycherry er tidligere fransk koloni og byen bærer mye preg av det enda. Byen er delt i to med en kanal som grense. Jeg bor i den indiske-muslimske delen (ironisk nok har vi en gotisk kirke som nabo) sammen med alle gamlingene. Vi fikk beskjed om å være litt mer rolig ettersom det bor masse muslimer her dvs. Ikke narchspiel plass men uansett så er det bare å gå 15 min fra de andre. Det er en ren(!) by og uten så veldig mange tiggere. De husløse som bor rundt vårt hus er egentlig ganske hyggelige, for da jeg mistet nøkkelen ut av bunnen på (den nye) veska mi så kom de løpende etter meg med den. Jeg bomma vekk en røyk til han ene fyren og han ble glad.

For å komme til skolen må vi ta buss i en halvtime, før vi må gå over en liten fin bro for å komme til øya vår der studiesenteret ligger. Studiesenteret består av sand dermed også sandlopper, palmer, vann, kråker og hunder. To av hundene er litt mer koseligere enn de skabbete kjøterene som løper rundt og har hatt litt løpetid i det siste. Litt annerledes å ha seminar og to meter unna er det et par hunder som har det festlig med hverandre. Klasserommene er bungalower med havutsikt og en lettere bris. Litt bedre en kjipe forelesnings saler på Dragvoll.

Utrolig hvor klimatisert en kan bli når 35 grader er blitt ”helt greit”. Stranda på skolen er utrolig fin visst en ser bort fra det lille bosset som er der. Jeg tror nesten ikke jeg har vært på en finere strand før og i ukedagene er det nesten ingen som bruker den så vi har den helt for oss selv og bade/bodyvakten vår. Han er der for å passe på at vi ikke drukner i de store bølgene og for å holde innpåslitne og gjerne fulle indere bort fra oss. Det er noen gigantiske bølger der og jeg blir nesten 15 år yngre når de kommer. Tenk at noe så latterlig som bølger kan være så gøy? Ikke er det kaldt heller, på land er vi varm og tørr, i sjøen er vi varm og våt. Hører rykter om regn og vind hjemme☺ Jeg er solbrent...

No comments: