Sunday, April 6, 2008

Øyer, bugs og fisk

Da var vi tilbake i Pondycherry etter ferie på Andaman øyene som ligger mellom India og Thailand. Fra å reise fra India der folk er litt masete og torden(!) siste dagen kom vi fram til et øy paradis. Vi hadde hørt mange rykter fra folk som har vært der før og vi hadde planen klar: Vi skulle komme oss på båten til Havelock første dagen ettersom det var mulig å kjøpe seg plass på båten etter den var full, og på Havelock skulle vi bade og snorkle. Når vi kom der var billettene til båten ikke overraskende nok utsolgt, men vi hadde hørt rykter om svartebørs billetter. Å finne en mann som driver med en halvulovlig bedrift på havna er ikke vanskelig. Vi kjøpte to svartebørsbilletter før en rickshaw sjåfør kom bort til oss og fortalte at siden det ikke var vårt navn på billetten var det en mulighet for at vi ikke kom på båten. Siden det sto på de billettene at to av oss var to ti år gamle indiske gutter skjønte vi at visst de kastet et blikk på billetten ble vi kastet av båten, heldigvis for vår del var det noen andre som sto før oss i køen som ble vist bort på grunn av det samme slik at ikke vi gjorde det også. Erfaringen er at jeg ikke skal kjøpe svartebørsbilletter uten å kjenne den jeg kjøper svartebørsbilletter av.

Vi hadde reserveplan da. Fra noen andre kulturstudiemennesker fikk vi høre at vi kunne reise til andre sida på øya og der var det fantastiske snorklemuligheter. Vi tok inn på samme plass som de andre hadde bodd på og det var helt greit. Bungalower lagd av palmer funker i prinsippet fint som overnattingsplasser, men problemet her var at det hadde regnet dagen før. Det som visstnok skjer når det slutter å regne er at det kommer sinnsykt mange biller frem. Det gjorde det vertfall der. Tusenvis av svarte høylytte biller på ca 2 cm og heldigvis ikke så mange brune biller på ca 5 cm. De landet i maten og gravde seg ned der slik at spagettien ble levende på tallerkene. Den kvelden gikk vi å la oss sultne og tidlig bare for å komme under myggnettingen, ikke at vi ikke var trette etter 36 timer med bare powernaps. Ferien startet egentlig ganske dårlig. Alt gikk i mot oss.

Vi listet oss ut kvart over fire om morningen og såg etter biller, men mesteparten var forsvunnet så vi kunne gå uten at de fløy på oss. Rett etter te og tannpuss var det ut i båt og kjøre til en plasse vi kunne snorkle. De tok oss til Twin Island der de stoppet midt mellom øyene og ba oss hoppe uti. Etter 1 min med gisping og svelging av saltvann fikk jeg snorkelen under kontroll. Under meg så det ut som en scene tatt rett fra Animal planet. Masse fisk og koraller. Det var fisk og koraller i alle mulige farger og vannet var helt klart. Er sikker på at jeg vertfall så en 10-15 meter klart under vann. Noen fisker gjenkjente jeg fra Finding Nemo:)Så klart er vannet! Korallene er ikke rett under overflaten heller akkurat.

Etter vi hadde vi hadde snorklet dro vi inn til en strand som vi hadde helt for oss selv. Her lagde båtmannen vår og assistenten hans lunch til oss mens vi badet og solte oss. Brød med honning skal virkelig ikke undervurderes, enten det eller så var vi så sultne etter å ha stått opp i 4 tiden og ikke spist noe som helst før lunchen i 11 tiden.
Sjøen på Andaman er litt varmere enn lunket så kaldt var det vertfall ikke.

Etter å snorklet litt til etter lunchen som varte i en halv fantastisk evighet ble det på tide å reise hjem, men før vi fikk reist hjem fikk endelig båtmannen vår fisk ca et lite steinkast fra der vi hadde snorklet fem min før. Beistet han drog opp var ca en meter stor. Dette svømte rett atmed oss når vi snorklet alså.

For å få ett litt riktig syn på størrelsen kan svømmeføttene som ligger rett foran den brukes til å sammenligne størrelse, og disse svømmeføttene er store. Den heter visstnok butterfish.

Etter 12 timer på sjøen reiste vi tilbake til Port Blair der båten til en annen øy gikk fra. Vi måtte gi opp hele Havelock og heller reise til Niel for alle båtene var utsolgt. Men Niel var ingen skuffelse. Vi bodde i små palmehytter der det var plass til en dobbelmadrass og en myggnetting og bare dro på stranda og hadde badeferie i to dager. (Uansett hva folk tror så har jeg ikke så masse tid til å gå på stranden egentlig)

Dette er beach nr. 5, ikke like høyt rangert som beach nr. 7 men likevel bedre enn fjæra hjemme.

2 comments:

Unknown said...

Skal gi dæ fjæra her hjemme, Marte. Eneste stranda æ får no e den som ligg igjen etter vinterens isholke, og det består for det meste av grus.

Men æsj! heslige bille. koffør blir dem til? dem og kakerlakka. grøss. grkkrlskktttk+#%&¤#?%. levende reaksjon.

Men det høres likevel veldig fint ut:)

Marte said...

har vent meg til masse insekter her, men de billene tok nesten knekken på meg. Trodde eg omtrent skulle dø.