Sunday, March 9, 2008

Skolenerden Marte

Nå på fredag hadde Arve Sørum et foredrag om feltarbeidet sitt om Bedamini-folket på en øy i Stillehavet. Dette er en folkegruppe som da han var der første gang var kannibaler som skjøt først og spurte etterpå. Det er når en hører slike ting at eg er grådig glad for at eg studere sosant. Artig fyr.
Arve Sørum etter ca 2 timers forsinkelse.

Etter foredraget ble det fest. Lars ente opp naken igjen. Etter festen klarte eg å løpe på en stol å muligens knekke ene tåa mi. Den står litt ut til siden. Er ikke like fornøyd med det som han uteliggeren vi møtte som hadde fanga seg ei rotte han skulle til å spise. Yummy!

Forrige helg var vi på sosant tur til et tempel i Chiabrabaram (eller noe). Tre timer i en humpete buss før vi endelig kom frem. Bussen opp til Dragvoll kommer til å være en drøm etter India generelt. De studentene som tar innføringsfaget kunne gjøre feltarbeidet sitt her så vi andre bare hang rundt og gjorde minimalt med ting. Det fine med indiske templer er at det er helt ok å bare henge rundt. litt hellighet fikk vi jo tid til, etter å ha stått i kø en liten stund holdt en preste en kopp på hodet mitt ett sekund eller to og jeg skulle enten A: drikke parfymert vann eller B: bare ha det litt i ansiktet. Jeg valgte det siste. Sylvia (hun jeg bor med) ofret pennen sin tilfeldigvis. Vi trodde presten bare skulle låne den, men da han fikk den la han den bare på fatet sitt sammen med kokosnøttene og blomstrene sine og så måtte vi gå bort fra han. Kort sagt inneholder indiske templer kokosnøtter, blomster, fat som brenner, vann, kokosmelk, røkelse, tiggere, prester som er malt over hele seg og statuer.

Dette er inngangsporten til det som skal være et av de største Shivatemplene, og en del av en serie på fem templer som symboliserer jord, ild, luft, vann og Shiva som alt og ingenting. Vi skulle få se Shivas hemmelighet i ett rituale, men det eneste eg såg var en prest som holdt et brett som brant og en Shiva figur som de badet og kledde på.

Ellers går tiden bort i studier (semesteroppgavetid i India også), soling, bading og være litt sosial til tider også. Vel har ikke mer akkurat å komme med nå. Skole i morgen tidlig.



1 comment:

Unknown said...

Du er artig Marte:)
Høres ut som du har det veldig bra. Husk solskrem!